توضیحات
زانتیا در سال 1992 به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیسلیفتش در سال 98 میلادی رقم خورد. سپس فرانسویها در فاصله سالهای 2001 و 2002 خطوط تولیدش را جمع کردند ولی در همان زمان، سایپا تولید زانتیای فیسلیفت را با دو پیشرانه 1.8 لیتری (XU7) و 2 لیتری (XU10) در ایران شروع کرد. تولید زانتیا تا سال 1389 و در سه تیپ مختلف ادامه داشت؛ تیپ X (ساده)، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمهفول) و تیپ سوپرلوکس (فول). زانتیا هنوز هم جزو خودروهای بااعتبار بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه 80 شمسی، کمتر خودرویی بود که یارای برابری با سرعت و شتاب زانتیا را داشته باشد. در زمان اوج این سیتروئن، مدام او را با یکی از تنها رقبایش در بازار، یعنی نیسان ماکسیما، مقایسه میکردند اما حالا زانتیا را با پارس ELX که موتور 1.8 لیتری او را درون سینه دارد و همچنین سورن توربو مقایسه میکنند. زانتیا هنوز هم نماد جوانگرایی و خودروی افراد متمول به شمار میرود. اینکه چرا این لیفتبک اروپایی تا این اندازه در بازار ایران اقبال پیدا کرد را باید در کیفیت بالای قطعات، پیشرانه پرقدرت و سیستم تعلیق نرم آن بجوییم. بهعلاوه زانتیا که توسط سایپا مونتاژ و عرضه میشود، از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز نیز بیبهره نبود. جالب است بدانید که نام زانتیا، برگرفته از نام یونانی زانتوس (Xanthos) بوده که به معنای «طلایی» ترجمه میشود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.